Jak na neformální vzdělávání?

Osvojte si metodiku neformálního vzdělávání díky školení Marker. Pro všechny, kteří pracují s mladými lidmi bez ohledu na kontext.

Vzdělávejme lépe!

Neformální vzdělávání je přístup, který smysluplně rozvíjí mladé lidi, jejich osobnost a pomáhá jim učit se věcí, které potřebují pro život.

Principy neformálního vzdělávání jsou univerzální, ověřené dlouhodobou praxí a využitelné v různých kontextech od spolku věnujícího se dobrovolné činnosti v malé obci až po školní prostředí. Osvojit si tyto principy dokáže každý, kdo má motivaci rozvíjet sebe i ostatní celostním a respektujících způsobem.

V Marker CS nabízíme komplexní dlouhodobá školení zaměřená na neformální vzdělávání. Je ušité na míru všem, kteří pracují s dětmi a mladými lidmi podle toho, v jakém prostředí pracují. Našimi cílovými skupinami jsou pracovníci s mládeží nebo ti, kteří pracují s dětmi a mladými lidmi mimo školení prostředí, i pedagogové a pedagožky.

Základní principy neformálního vzdělávání

Koncept
kompetencí

Neformální vzdělávání vnímá mladé lidi jako komplexní osobnosti. Proto se zaměřuje na rozvoj tří složek kompetencí – znalostí, dovedností a postojů. Všechny tři složky kompetencí vnímáme jako stejně důležité.

Vzdělávací
cíle

V neformálním vzdělávání si pro aktivity stanovujeme konkrétní vzdělávací cíle. Jsou navázané na kompetence a jejich jednotlivé složky. Vzdělávací cíle nám umožňují pojmenovat, co a do jaké hloubky chceme u dětí a mladých lidí rozvíjet. Ke stanovené hloubky používáme Bloomovu taxonomii. 

Pestrost
učení

Víme, že se lidé učí různými způsoby. V neformálním vzdělávání připravujeme aktivity tak, aby respektovaly pestrost stylů a způsobů učení. Aby si v aktivitách každý něco našel a abychom zároveň všechny naučili to, co jsme si stanovili ve vzdělávacích cílech.

Skupinová
dynamika

V neformální vzdělávání cíleně pracujeme se skupinou a její dynamikou tak, aby podporovala učení a jeho efektivitu. Vzájemná podpora skupiny při učení a učení se od sebe navzájem jsou pro nás důležitou součástí vzdělávacího procesu.

Víc o neformálním vzdělávání si můžete přečíst v naší publikaci Slabikář neformálního vzdělávání v práci s mládeží.

Co o Markeru říkají jeho bývalí účastníci a účastnice?

Zuzana Plachka

Zuzana Plachká
ARPOK

Školení, které Ti jako většina ostatních nedá jen znalosti, ale i zkušenosti. Ale hlavně Tě nakopne přemýšlet, co a proč má smysl dělat a inspiruje Tě, jak na to.

Rudko Rusňák

Rudko Rusňák
Zdravé komunity

Pre Rómov je formálne vzdelávanie často náročné na pochopenie a to myslím na prednáškovú formu učenia. Je úplne skvelé, ak ich budeme viesť k učeniu zážitkovo a neformálne. Vďaka Markeru viem, ako na to.

Zuzana Jankechova

Zuzana Jankechová
Trnavské dobrovoľnícke centrum

Marker bolo moje prvé dlhodobé školenie a malo väčší zmysel ako 20 krátkych. Niektoré témy som už poznala, ale ich zopakovanie mi vôbec nevadilo, pretože témy boli dômyselne vyskladané ako puzzle a na konci vytvorili zmysluplný obraz kvalitnej práce s mládežou.

Jiri Styblo

Jiří Stýblo
Asociace DICE

Marker je podle mě především školení s přidanou hodnotou. Ta spočívá v tom, že školitelé jsou k sobě velmi nároční ve snaze odvést maximální výkon, přičemž měřítkem je pro ně výhradně růst a progres účastníků. Přínos školení tudíž nespočívá pouze v nabytí nových vědomostí, kontaktů a dovedností, ale rovněž v poznání profesionální práce s mládeží, inspiraci, nasazení a ochotě a laskavosti pomáhat druhým v jejich rozvoji, a to s plným respektem k jejich osobnosti. TOP zkušenost, pokud to myslíš vážně a vidíš mezery, moc lepších šancí není.